دی 91 - محمّد رسول الله ، رحمة للعالمین /style.css" type="text/css" rel="stylesheet" ?>/style.css" type="text/css" rel="stylesheet" ?>/style.css" type="text/css" rel="stylesheet" ?>/style.css" type="text/css" rel="stylesheet">
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیامبر و جوانان

یکى از رازهاى بزرگ موفقیت پیامبر (صلى الله علیه وآله) در پیش برد اسلام ، این بود که در تمام اقشار و طبقات مردم به ویژه در قلب جوانان جاى گرفته بود چرا که این شیوه را از خدایش آموخته و سخت به این قشر علاقه مند بود و آن ها را دوست مى داشت و به طور جداگانه نیز حالشان را جویا مى شد.

گاهى به عیادت بیماران جوان مى رفت و گاهى در جمعشان مى نشست و با آنان سخن مى گفت و نصیحت شان مى کرد همین برخوردهاى زیبا و منحصر به فرد پیامبر بود که باعث شد جوانان به رسول خدا عشق ورزیده ، جان خود را فداى حضرتش نمایند.

در بسیارى از جنگ ها همین جوانان بودند که فرماندهى یا پرچمدارى لشگر اسلام را به عهده مى گرفتند و یا طرف مشورت پیامبر (صلى الله علیه وآله) قرار مى گرفتند گاهى نیز همین جوانان نماینده ویژه پیامبر (صلى الله علیه وآله) بودند تا به مردم قرآن و معارف اسلامى بیاموزند و همین جوانان بودند که از طرف پیامبر (صلى الله علیه وآله) به عنوان استاندار و فرماندار و قضات در برخى از شهرها تعیین مى شدند اینک از باب نمونه به چند ملاقات و نشست پیامبر با جوانان اشاره مى کنیم :

1قرائت قرآن در محفل جوانان

امام صادق (علیه السلام ) فرمود: روزى پیامبر بزرگوار اسلام (صلى الله علیه وآله) از برخى جوانان انصار ستایش کرد و فرمود مى خواهم بر شما آیاتى از قرآن مجید تلاوت کنم ؛ پس هر که گریه کرد، بهشت بر او واجب مى شود آن گاه آخر سوره زمر را بر آنان تلاوت فرمود و سیق الذین کفروا الى جهنم زمرا حتى اذا جاؤ ها فتحت اءبوابها و قال لهم خزنتها اءلم یاءتکم رسل منکم یتلون علیکم آیات ربکم و ینذرونکم لقاء یومکم هذا قالوا بلى ولکن حقت کلمة العذاب على الکافرین کسانى که کافر شدند، گروه گروه به سوى جهنم رانده مى شوند وقتى به دوزخ مى رسند، درهاى آن گشوده مى شود و نگهبانان دوزخ به آن ها مى گویند: آیا رسولانى از میان شما به سویتان نیامدند که آیات پروردگارتان را براى شما بخوانند و از ملاقات این روز شما را بر حذر دارند؟

مى گویند: آرى ولى فرمان عذاب الهى بر کافران مسلم شده است .

تمام جوانان حاضر در مجلس گریستند، جز یک جوان که گفت : یا رسول الله من خود را به حال گریه در آوردم ، اما اشکى از چشمانم جارى نشد.پیامبر (صلى الله علیه وآله) فرمود: من بار دیگر این آیه را بر شما تلاوت مى کنم و هر که خود را به حالت گریه درآورد، بهشت بر او است و آن گاه آیه را بر آن ها تکرار فرمود این بار تمام جوانان گریه کردند مگر همان جوان که فقط تباکى کرد و به فرموده پیامبر (صلى الله علیه وآله) همه از اهل بهشت شدند.

تاریخ : سه شنبه 91/10/19 | 10:24 عصر | نویسنده : حیدری | نظر

گریه پیامبر در تلاوت قرآن

روایت شده: رسول خدا هنگامی که آیه 61 سوره یونس را قرائت می فرمود، به شدت می گریست و گریه شدیدی به آن حضرت دست می داد، آیه این است که : تو ای رسول ما! در هر کار که باشی و هر آیه قرآن را بخوانی و هر عملی را انجام دهی، هنگامی که به آن عمل چشم دوخته و در آن فرو می روید، ما شاهد و گواه بر شما هستیم ، به اندازه ذرع کوچکی از آنچه در آسمان ها و زمین است، از پروردگارت پنهان نیست و هرچیز کوچک یا بزرگ تر از آن هم، در کتاب آشکار حق ثبت است.»

آیه ای با فضیلت تر از هزار آیه

رسول خدا به خواب نمی رفت تا اینکه « مسبحات » را تلاوت می فرمود، و می فرمود:

در این سوره ها، آیه ای وجود دارد که از هزار آیه با فضیلت تر است.

عرض کردند: مسبحات کدام سوره ها هستند؟

حضرت فرمودند: سوره های « حدید، حشر، صف، جمعه، و تغابن ».

منبع:

کتاب سنن النبی ، علامه سید محمد حسین طباطبایی



تاریخ : جمعه 91/10/15 | 12:19 صبح | نویسنده : حیدری | نظر

امام علی علیه السلام  فرمود : « هرگز نشد که رسول خدا با کسی دست بدهد و زودتر از طرف مقابل دست خود را از دست او بیرون بکشد تا آن گاه که آن طرف ، دست پیامبر را رها می ساخت و هرگز نشد که پیامبر با کسی در نیاز و حاجتی همکاری نماید و قبل از آن شخص ، از آن کار پشیمان گردد. و هرگز نشد که کسی با پیامبر آغاز به صحبت نماید و او پیش از طرف مقابل سکوت فرماید و دیده نشد که پیامبر در مقابل کسی پای خود را دراز کند و هرگاه صاحب اختیار بود میان دو کار، سخت ترین کار را انتخاب می کرد، و اگر ظلمی به آن حضرت می شد، در صدد انتقام بر نمی آمد، مگر اینکه به محارم الهیی توهین می شد، که در این صورت بود که خشمگین می شد، و خشمش هم برای خداوند تبارک و تعالی بود و تا آنگاه که زنده بود در حال تکیه دادن غذا میل نفرمود.»

منبع:

کتاب سنن النبی علامه سید محمد حسین طباطبایی



تاریخ : دوشنبه 91/10/11 | 11:58 عصر | نویسنده : حیدری | نظر

 

 

 

 

 

 

 

 

بهانه ها می توانند برای ما فرصت ساز شوند. کنگره ملی پیامبر اعظم فرصتی است که ما بتوانیم درباره پیامبر مهربانی ها مطالبی بیاموزیم.

این کنگره در چند بخش علمی، ادبی، هنری، رسانه های مجازی و بخش آثار تلویزیونی اجرا می شود که هرکس طبق توانایی خود می تواند در این کنگره شرکت کند.

جوایز کنگره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

5 کمک هزینه حج عمره

20 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات

70 جایزه نقدی

به همراه تندیس و لوح تقدیر برای برگزیدگان

آثار برگزیده ارسالی در قالب کتاب مجموعه مقالات و نرم افزار مجموعه آثار کنگره چاپ و در روز برگزاری اختتامیه کنگره توزیع خواهد شد.

مهلت ارسال آثار تا 10 دی بود که تا 20 دی تمدید شد .

این بهانه فرصتی دست داده است تا من بتوانم مطالبی را هرچند ناچیز بنویسم، انشالله مفید واقع شود.

 



تاریخ : شنبه 91/10/9 | 4:43 عصر | نویسنده : حیدری | نظر

یکی از بهترین خاطرات ما جشن عبادت است.
جشنی که لایق این شدیم که بتوانیم با خدای خود صحبت کنیم، شاید زیباترین حالت صحبت با خداوند ، نماز باشد.

اولین نمازهایتان را یادتان می آید؟

من به یاد دارم در نماز تشهد را خیلی دیر یاد می گرفتم و خواهرم مقابل من می ایستاد و تشهد را آرام آرام تکرار می کرد تا من هم تکرار کنم.

حالا، خواهرزاده ام در کنار من می ایستد، اینقدر بامزه نماز می خواند که دوست دارم فقط بنشینم و او را نگاه کنم.

امشب در کنار من ایستاده بود و نماز می خواند ، دو رکعته نمازش را تمام کرد، در نمازش رکوع به جا نیاورد و تا نماز من تمام شود چند بار می گفت قبول باشد.

یکی از خاطره انگیزترین خاطرات همه ما اولین نمازهایمان است.

اولین صلوات هایی که فرستادیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد، که محمد را نمی توانستیم درست ادا کنیم و چقدر لذت بخش بود وقتی توانستیم مثل بزرگترهایمان ادا کنیم.



تاریخ : جمعه 91/10/8 | 10:22 عصر | نویسنده : حیدری | نظر
مطالب قدیمی تر

  • paper | راه بلاگ | تک تاز بلاگ