نگاهی کوتاه به دوران نوجوانی و جوانی پیامبر - محمّد رسول الله ، رحمة للعالمین /style.css" type="text/css" rel="stylesheet" ?>/style.css" type="text/css" rel="stylesheet" ?>/style.css" type="text/css" rel="stylesheet" ?>/style.css" type="text/css" rel="stylesheet">
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از کودکی هایش گفتیم ، می خواهیم از دوران نوجوانی و جوانیش بگوئیم.
هر برهه ای از زندگی پیامبر را اگر بخواهیم به طور دقیق مورد بسط و بررسی قرار دهیم نوشته های زیادی باید بنویسیم ولی آنچه مسلم است تفاوت ایشان با سایرین است، هرچند حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم هم از جنس ابناء بشری بود ولی نمونه کامل انسان ، نمونه متعالی انسان، نمونه خلیفة الله ، نمونه یدالله و ... بود

نوشته اند از دوران نوجوانی آرامش و وقار در سیمای ایشان کاملا محسوس و مشهود بود و پیامبر را از سایر هم سن و سال های خود متمایز می کرد، به قدری که عموی پیامبر " ابوطالب " همیشه میخواست در کنار او باشد تا درد یتیمی او را آزار ندهد.

در سن 12سالگی بود که عمویش ابو طالب او را همراهش به سفر تجارتی - که آن زمان در حجاز معمول بود - به شام برد . درهمین سفر در محلی به نام " بصری " که از نواحی شام ( سوریه فعلی ) بود ، ابو طالب به " راهبی " مسیحی که نام وی  بحیرا " بود برخورد کرد . بحیرا هنگام ملاقات محمد - کودک ده یا دوازده ساله - از روی نشانه هایی که در کتابهای مقدس خوانده بود ، با اطمینان دریافت که این کودک همان پیغمبر آخر الزمان است.

باز هم برای اطمینان بیشتر او را به لات و عزی - که نام دو بت از بتهای  اهل مکه بود - سوگند داد که در آنچه از وی  می پرسد جز راست و درست بر زبانش نیاید . محمد با اضطراب و ناراحتی گفت ، من این دو بت را که نام بردی دشمن دارم . مرا به خدا سوگند بده ! بحیرا یقین کرد که این کودک همان پیامبر بزرگوار خداست که بجز خدا به کسی  و چیزی عقیده ندارد . بحیرا به ابو طالب سفارش زیاد کرد تا او را از شر دشمنان بویژه یهودیان نگاهبانی کند ، زیرا او در آینده مأموریت بزرگی به عهده خواهد گرفت .

محمد دوران نوجوانی و جوانی را که برای افراد عادی دوران ستیزه جویی و آلودگی به بعضی عادات ناشایست است در کمال پاکدامنی و وقار می گذراند. اینقدری ایشان مزین به امانت و درستی بودند که ایشان را " امین " لقب نهادند.

علاوه بر این آثار شجاعت و صلابت روحی در ایشان موج می زد و این دلاوری ها در جنگ های اسلام بسیار درخشان است.

در آن زمانی که  عربستان مرکز پرستش بت ها و بی عفتی زنان و مردان بود ، پیامبر به قدری پاک و بدون هرگونه آلودگی زندگی کردند که واقعا مثال زدنی است.

ادامه دارد...



تاریخ : یکشنبه 91/9/26 | 4:42 عصر | نویسنده : حیدری | نظر

  • paper | راه بلاگ | تک تاز بلاگ