اول فروع دین - محمّد رسول الله ، رحمة للعالمین /style.css" type="text/css" rel="stylesheet" ?>/style.css" type="text/css" rel="stylesheet" ?>/style.css" type="text/css" rel="stylesheet" ?>/style.css" type="text/css" rel="stylesheet">
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اگر نگاهی به آموزه های دینی بیندازیم بعد از اصول دین، اول فروع دین ، نماز است.

اگر به روایات و احادیث معصومین نگاه بیندازیم می بینیم ، بسیار به نماز تاکید شده است ، تا جایی که : امام صادق (علیه السلام) از رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) روایت می فرماید : از من نیست آن که نماز را سبک بشمارد ، و اللّه سبک شمارنده ى نماز کنار کوثر بر من وارد نمى شود .

در احادیث نماز را ستون دین، پرچم اسلام، علامت و نشانه ایمان ، نور مومن و ... معرفی کرده است.


چرا اینقدر به نماز تاکید شده است؟

واژه نماز را که در فرهنگ لغت بیابیم ، به این معنی است: سرفرودآوری برای تعظیم ، سجده .

گاهی ما بندگان یادمان میرود که ما عبدیم و هرآنچه رب و پروردگار ما انجام می دهد براساس حکمت اوست و حالت طلبکارانه و سرکشی داریم ، ولی وقتی پنج بار در شبانه روز به نماز می ایستیم بیشتر متوجه این می شویم که باید کلمه به کلمه نمازی که می خوانیم در زندگیمان جاری و ساری باشد. در نماز می خواینم" قل هو لله احد " ولی در زندگی روزمره اینقدر به وسایل و نعمت های الهی وابسته می شویم که دیگر حکم وسیله بودن ندارند و به نوعی به هدف تبدیل می شوند . اینجاست که یکی از اهمیت هی نماز مشخص می شود: یاد آوری و تذکر در طول شبانه روز یکی از اثرات نماز است.

باید بتوانیم نماز را آنطوری که هست ادا کنیم، نه فقط به زبان که کلمات را درست ادا کنیم ، بلکه با قلبمان درک کنیم  تا نگهدارنده ما از کارهای زشت باشد، اگر بتوانیم حق نماز را ادا کنیم به بالاترین درجات قرب الهی می رسیم.

پیامبر(ص) همواره از هر فرصت و فراغتى در شب و روز و نیمه هاى شب به نماز مى ایستاد و به مناجات و راز و نیاز مى پرداخت. همسران و بعضى از اصحاب به آن حضرت مى گفتند: "اى رسول خدا خودت را آن همه به زحمت نینداز"در پاسخ آنها مى فرمود: "إلا اکن عبدا شکورا; آیا بنده سپاسگزار خدا نباشم؟ " (1)

روزى یکى از اصحاب به پیامبر(ص) عرض کرد: مگر نه این است که خداوند گناهان گذشته و آینده تو را بخشیده است, پس چرا خود راآن همه به زحمت مى اندازى و نماز مى خوانى؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: " آیا بنده شاکر خدا نباشم؟... سوگند به خدا اگر بر اثر نماز و عبادت, اعضاى پیکرم قطعه قطعه شوند و چشمانم از کاسه درآیند و بر روى سینه ام بریزند هرگز نمى توانم شکر یک دهم, از یک دهم یک نعمت خدا را ادا کنم, با این که همه شمارش کنندگان قادر به شمارش نعمت هاى الهى نیستند. " (2)

1. بحارالانوار, ج71, ص69 و 226./ 2.  همان, ج46, ص57

باشد که نمازهایمان ، تغییر دهنده و رشد دهنده رفتارهایمان در جهت تعالی باشد.



تاریخ : سه شنبه 91/10/5 | 3:42 عصر | نویسنده : حیدری | نظر

  • paper | راه بلاگ | تک تاز بلاگ